Purpose/propósito

The purpose of this feminist curatorial art project is to document the process of curations, collaborations and conversations among five Cuban and Cuban-American artists to bring together an art exhibit, BorrandoFronteras / ErasingBorders, at The Pennsylvania State University HUB-Robeson Galleries during Fall 2015. My hope is that conversations about migration, identity formation and art practice process, as a form of research, collaboration and curating is a way to narrate transnational stories. Through a feminist lens, curating as a form of creative arts process, reveals conversations allowing collaborative community building, as a form of agency.

Despite the expansion of Cuban and Cuban-American population in the US, this is a small ethnic recognition of hybrid wealth and cultural identities of Cuba, and very little awareness of the Cuban-American culture beyond the little selection of urban centers. This collaboration of artists between Havana and Pennsylvania State University provides a bridge for cultural exchange, bridges these communities. Migration produces a fluid and often nonlinear culture with no singular origin: A rhizome system of simultaneous changes and negotiations. This fluidity in identity is entangled with the concept that “geography is also provided psycho-geography”, a connection that expands behind geographical borders. Diaspora and globalized cultures are a growing part of identity and US relations, especially within academia and the arts. The complex interconnections in Latin America, Caribbean, Arab and African studies, radically impact on US culture

On this private website (until published in the summer of 2015), the five artists, curator of the HUB-Robeson Galleries, Ann Shields, and Dr. Keifer-Boyd, Dr. Knight and visual art Professor, Ann Shostrom, will have a platform to discuss, offer feedback and be in dialogue with each other through out this process. My hope is that through a community environment, such as this site, a cohesive, collaboration for this exhibit, Borandofronteras/Erasingborders, will be accomplished for the summer of 2015, as our opening is schedule for September, 2015. As artists I invite you to document your creative art process by uploading images of drawings, sketches, ideas, words, poems, paintings, film pieces and sculpture. In this vein, we can then share our work process, inspire each other, and plan together how our individual and unique voices may come together.

________

El propósito de este proyecto curatorial feminista es documentar el proceso de curations, colaboraciones y conversaciones entre los cinco artistas cubanos y cubano-americanos para reunir a una exposición de arte, BorrandoFronteras/ErasingBorders, en The Pennsylvania State University Galerías HUB-Robeson durante el otoño de 2015. Mi esperanza es que las conversaciones sobre la migración, la formación de la identidad y el proceso de la práctica del arte, como una forma de investigación, la colaboración y la curaduría es una manera de narrar historias transnacionales. A través de un lente feminista, comisariado como una forma de proceso de las artes creativas, revela conversaciones que permitan la creación de comunidades de colaboración, como una forma de agencia.

A pesar de la expansión de la población cubana y cubana-americana en los EE.UU, este es un pequeño reconocimiento étnico de riquezas híbridas e identidades culturales de Cuba, y una muy pequeña conciencia de la cultura cubana-americana más allá de la poca selección de los centros urbanos. Esta colaboración de artistas entre La Habana y la Universidad Estatal de Pensilvania ofrece un puente de intercambio cultural, puentes de estas comunidades. La migración produce una fluida y frecuente cultura no lineal con un origen no singular: un sistema rizomático de cambios simultáneos y negociaciones. Esta fluidez dentro de la identidad está enredada con el concepto que “la geografía siempre también es Psico-geografía”, una conexión que se expande detrás de las fronteras geográficas. La diáspora y las culturas globalizadas son una creciente parte de la identidad y relaciones de EE.UU, especialmente dentro de las academias y las artes. Las complejas interconexiones de América Latina, El Caribe, estudios árabes y africanos, impactan radicalmente en la cultura de EE.UU.

En esta página web privada (hasta que se publique en el verano, 2015), los cinco artistas, curador de la Galería HUB-Robeson, Ann Shields, y la Dra. Keifer-Boyd, la Dra. Knight y profesora de artes visuales, Ann Shostrom, tendrán una plataforma para discutir, ofrecen retroalimentación y estar en el diálogo con los demás a través de este proceso. Mi esperanza es que a través de un entorno comunitario, como este sitio, un cohesivo, la colaboración para esta exposición, Borandofronteras/Erasingborders, se logró para el verano de 2015, ya que nuestra apertura está programada para septiembre de 2015. Como artistas Os invito para documentar su proceso de creación artística mediante la subida de imágenes de dibujos, bocetos, ideas, palabras, poemas, pinturas, piezas de cine y escultura. En este orden de ideas, podemos compartir nuestro proceso de trabajo, inspirar a los demás, y planear juntos cómo nuestras voces individuales y únicos pueden juntarse.

Background/antecedente

Leslie C. Sotomayor, fue a Cuba por primera vez, acoplada en un programa de estudio en el extranjero por la Universidad Estatal de Pensilvania con la Dr. García y la Dr. Del Moral en el verano de 2011, conjuntamente con La Universidad de La Habana. Esta experiencia abrió las posibilidades a través de la conexión con profesores y estudiantes en La Habana; ofreciéndole dos meses de trabajo de investigación en el terreno en el verano de 2012, “Migración árabe hacia Cuba entre las décadas de 1860 y 1940: un análisis comparativo de la identidad y lo racial en las Américas”. Con el apoyo financiero del Instituto de Artes Liberales(College of Liberal Arts), Centro de Investigaciones de África(Africana Research Center), Escuela de Artes Visuales (School of Visual Arts ), y el Departamento de Estudios de Mujeres (Women’s Studies Department). El resultado de este trabajo investigativo, que aún continúa, ha facilitado un análisis más profundo a través de las artes visuales, trabajos escolares y la colaboración con artistas cubanos y estadounidenses, ambas partes en La Habana y el área State College. Leslie trabaja sobre temas de identidad, memoria, nostalgia. La culminaciones de estas experiencias y como se representan en una forma de validez de familia e identidad. Arte, como un vehiculo de documentacion de nuestras historias que impacta al dia moderno y a la sociedad. Los intereses de Sotomayor estan especificamente en los espacios que existen entre lo fisicio y lo sicologico.

Leslie C. Sotomayor went to Cuba for the first time engaged in a program of study abroad by the Pennsylvania State University with Dr. Garcia and Dr. Del Moral in the summer of 2011, together with the University of Havana. This experience opened the possibilities through connecting with teachers and students in Havana; offering two months of research on the ground in the summer of 2012, “Arab migration to Cuba between the 1860s and 1940s: a comparative analysis and racial identity in the Americas”. With financial support from the Institute of Liberal Arts (College of Liberal Arts), Centre for Research in Africa (African Research Center), School of Visual Arts (School of Visual Arts), and the Department of Women’s Studies (Women’s Studies Department) . The result of this research work, which still continues, has facilitated a deeper through analysis of visual arts, school work and collaboration with Cuban and American artists, both parties in Havana and the State College area. Leslie works on issues of identity, memory, nostalgia. The culminations of these experiences and as represented in a form of family life and identity. Art, as a vehicle for documentation of our stories to modern day hits and society. Sotomayor’s interests are specifically in the spaces between the fisicio and psychological.

Leave a comment